23948sdkhjf

Så ska Gjuteriföreningen locka fler till yrket

För de svenska gjuteriföretagen har kompetensförsörjning kopplat till hållbarhetsarbete blivit en viktig fråga. Att lyfta gjuteribranschen som grön och intressant är en åtgärdspunkt.

Diana Bogic är vd i branschorganisationen Svenska Gjuteriföreningen och hon menar att gjuteribranschen jobbar hårt för att locka nya medarbetare.

– Våra arbetsplatser finns ofta utanför de stora städerna, så utöver att visa hur spännande uppgifter vi kan erbjuda så handlar det om att få människor att pendla eller att flytta till oss, säger hon i ett pressmeddelande.

Gjuteriföretagen arbetar mot en hållbar och energisnål produktion och parallellt med detta har de ambitionen att 2035 vara ledande inom funktionsoptimerat gjutgods – där komponenters olika delar besitter olika egenskaper och samtidigt vara en klimatneutral industri. På så sätt vill de vara ett självklart val för personer med stort teknikintresse.

– Svenskgjutet är namnet på ett initiativ vi har för att sprida kunskap om branschen och inspirera. Vi fokuserar på personer i åldrar mellan 16 och 35 år som är måna om klimatbiten och som vill arbeta i företag med liknande värderingar. Vi vill lyfta att vi är väldigt gröna, att vi arbetar hållbart och tillverkar produkter som behövs i ett hållbart samhälle, säger Diana Bogic.

Svenskgjutet är en kvalitetsstämpel som visar att gjuteribranschen har framtiden för sig och kan erbjuda goda karriärmöjligheter. En del yrken kan läras på plats på gjuterierna, medan andra kan läras genom utbildning.

Gjutna produkter och delar finns över allt runt oss. I mobilen, datorn eller i bilen man färdas i. Åtta av tio av Sveriges största exportföretag är direkt beroende av gjutna detaljer.

– Svenskgjutet är en del i att säkra kompetensförsörjningen i branschen, vilket inte alltid är så lätt när alla skriker efter ingenjörer och operatörer. Sedan får vi inte glömma att vi har 6000 kompententa medarbetare i branschen som vi såklart vill behålla och säkerställa att de utvecklas i takt med att branschen gör det. Därför arbetar vi intensivt med livslångt lärande där vi ser till att våra medarbetare har möjlighet att vidareutvecklas genom exempelvis gjuterivalidering och diverse utbildningar. Det vi arbetat med senast är att ta fram nya utbildningar i bland annat Jönköping, på olika nivåer, från YH-utbildningar till vår ”gjut-magister”, samtliga digitala och på distans, säger Diana Bogic.

Källa: Pressmeddelande

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.14