Scania fasar ut fossilt – "Vi menar allvar"
Scania har tillsammans med sina leverantörer satt upp strategier för att få bort de största källorna till koldioxidutsläppen.
– Vi var först i vår bransch att anamma vetenskapligt baserade utsläppsmål och vi visar återigen att vi menar allvar genom att ta bort fossila bränslen från vår leverantörskedja, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Livscykelanalyser gjorda av företaget visar att stål, batterier, aluminium och gjutjärn står för cirka 80 procent av koldioxidutsläppen som kommer från produktionsmaterial. Vilket av ”bovarna” som utgör mest hot mot klimatet är skiftar.
När det kommer till elektriska lastbilar är det ofta batterier som står för hälften av utsläppen, medan det i förbränningsmotorer är stål som ger störst klimatavtryck.
Till 2030 arbetar Scania för 100 procent gröna batterier, 100 procent grönt stål, 100 procent grön aluminium och 100 procent grönt gjutjärn vid produktion.
Vad definieras som grönt? I Scanias fall är det ett borttag av de primära källorna till koldioxidutsläpp, vilket man kan åstadkomma genom ny teknik, grön elektricitet samt återanvänt material. Gällande till exempel stål är det avgörande att byta ut kol mot grön vätgas.
Källa: Pressmeddelande