Nytt marknadsområde och förändringar i Saabs ledningsgrupp
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab förstärker sin verksamhet genom att etablera två nya marknadsområden – Europe & Greater Middle East samt Nordic & Baltic, som båda träder i kraft den 1 januari 2013.
För att skapa lönsam och långsiktig tillväxt sätter Saab tydlig fokus på att öka sin internationella närvaro och försäljning utanför Sverige. Denna expansion riktas mot marknader med stark efterfrågan och med rätt förutsättningar för tillväxt. Med de två ytterligare marknadsområdena tar Saab det sista steget i strategin för att etablera en tydligare lokal fokus och närvaro.
Dessa marknader har i många år varit strategiskt viktiga för Saab och kommer att fortsätta vara det inom en överskådlig framtid. Marknadsområdet Europe & Greater Middle East kommer att ha sitt huvudkontor i London, Storbritannien, och marknadsområdet Nordic & Baltic kommer att ha sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.
“Vi fortsätter nu bygga på framgångarna med tidigare marknadsområde och etablerar ett ännu starkare internationellt fotfäste utanför Sveriges gränser. Samtidigt kan jag berätta att vi har valt Tomas Samuelsson och Anders Carp som ansvariga för de två nya verksamheterna, ” säger Saabs vd och koncernchef, Håkan Buskhe i ett pressmeddelande.
För närvarande finns inga efterträdare till Tomas Samuelsson och Anders Carp men rekryteringsprocesser har påbörjats. Den framtida chefen Dynamics kommer dock fortsatt vara placerad i Karlskoga, Sverige.