Innovationerna att se fram emot 2023
Företagsledare står fortfarande inför osäkerhet inom flera områden, men det finns också anledningar till ett positivare 2023.
Innovationer som tidigare pausats har nu kommit igång igen som ett resultat av nya investeringar, vilket har gjort att det nu närmar sig den storlek som krävs för att förändring ska ske.
– Jag tror kriserna som dominerat under senare tid gjort fler medvetna om hur sårbara många system är, vilket motiverat företagsledare världen över att verkligen göra något åt det. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att de positiva möjligheterna kräver fortsatt politiskt stöd och prioritet, annars riskerar vi att gå miste om många möjligheter vi står inför nu. För att nå verklig förändring krävs både politisk styrning i rätt riktning och att människor är beredda att göra livsstilsförändringar, vilket kanske inte alltid är helt bekvämt. Lyckas vi med de två sakerna har vi mycket positivt att se fram emot, säger Nanna Gelebo, partner på BCG Sverige i ett pressmeddelande.
BCG listar några av de mest spännande innovationerna under året:
- Den gröna industriella revolutionen är redo att accelerera: Den globala politiska utvecklingen pushar stora tillverkare och utsläppstunga industrier att på allvar minska koldioxidutsläppen i sin verksamhet och i sina leveranskedjor. Här ligger Sverige i framkanten med till exempel grön vätgas och grönt stål.
- Framsteg inom batteritillverkning kan hålla EV-övergången på rätt spår: Att leverera tillräckligt med batterier för att driva elfordon är en enorm utmaning. Batteritillverkare, utrustningsleverantörer och fordonstillverkare har detta som högsta prioritering. Sverige är väl positionerade inom det här området, med både flera ledande fordonsspelare samt Northvolt som tar ledningen inom produktion av gröna batterier.
- Ansvarsfull AI kan hjälpa till att överbrygga förtroendeklyftan: Att använda AI på ett ansvarsfullt sätt handlar inte bara om att undvika katastrofer. Det skapar också en möjlighet att stärka relationerna med kunder och medarbetare.
- Gyllene tillfälle för företag att omdefiniera sig själva och sitt syfte: Det osäkra läget har tvingat fram nya beslut kring vad en verksamhets själva syfte ska vara och vilka stora och små mål som är högst prioriterade. Konsumenter förväntar sig att företag ska göra mer och ta ett större ansvar i samhället, vilket skapar ett starkt incitament för fler att ta ett större ansvar.
BCG