23948sdkhjf

Eldon och Bombardier i samarbete

I LKAB:s gruva i Kiruna har Bombardier installerat de första skåpen med det uppdaterade och senaste styrsystemet för tåg, växlar och signaler gällande järnvägstrafik.
1 365 meter ner i LKAB:s gruva i Kiruna, på en ny nivå för järnmalmbrytning, genomfördes första installationen av Bombardiers uppdaterade och delvis nya styrsystem för tåg, växlar och signalering, OCS950. Detta är Bombardiers standard för styrning av signalsystem för järnvägstrafik runt om i världen. Gruvor, tunnelbanor och vanliga järnvägssystem är exempel på möjliga områden där OCS950, i Eldons kapslingar, kommer användas.

2009 togs första kontakten mellan Eldon och Bombardier i syfte att tillsammans gå igenom hur man skulle kunna utveckla och homogenisera de befintliga styrsystemen till att bli effektivare och bättre. Fram till idag har lösningarna, till viss del, varit landsspecifika och mycket olika. Flera olika styrsystem och en mängd olika skåpslösningar har använts.

- Vi letade aktivt efter en flexibel leverantör som var villig att tillsammans med oss ta fram en riktigt bra lösning för vårt nya och förbättrade OCS950-system. Det är också mycket viktigt att kunna leverera skåplösningar av högsta kvalitet med ganska korta ledtider. Eldon har visat att de både vill och kan och vi har ett mycket bra och konstruktivt samarbete, säger Benny Slotteborn, Product Manager, Rail Control Solutions (RCS) på Bombardier i ett pressmeddelande.

Höga krav
Kraven på de nya kapslingarna är högt ställda. De ska vara enhetliga i strukturen av inredningen för att man enkelt skall kunna skräddarsy enheterna för behoven vid varje järnvägsprojekt. Eldon uppfyller behoven för systemet genom att använda moduler som läggs till en grundkonfiguration av OCS950.

-Det har varit ett mycket konstruktivt samarbete mellan Eldon och Bombardier RCS. Som Key Account Manager och projektledare på Eldon har jag arbetat aktivt för att uppfylla Bombardiers önskemål om en enhetlig lösning för skyddskapsling, eller golvskåp som vi också benämner det. Många timmar av genomgångar och samtal ligger till grund för att sätta sig in i Bombardiers planer och tankar med systemet. För att kunna ta fram bästa lösningen måste vi förstå vad kunden vill åstadkomma med produkten, säger Janne Tengvall på Eldon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079